ماست و صبحانه

خرید بک لینک
مربای هویج خراب شده است. گوجهفرنگی یا کرهی حیوانی هم نداریم که در کنار پنیر، صبحانهی آبرومندی جلوی مهمانم بگذارم. پنیر را با ناامیدی برمیدارم و تا میآیم در یخچال را ببندم، پشت شیشهی تُرشی، ظرف ماست توجهم را جلب میکند.

ده سال پیش در طبقهی آخر پاساژ عباسی واقع در چهارراه شهرداری شهرستان بوکان سر کلاس زبان انگلیسی با همکلاسیهای میانسالم در مورد اینکه صبحانهمان شامل چه مواد غذاییایست مکالمه میکردیم. yogurt را تازه یاد گرفته بودیم و از اینکه تُرکها هم همین را میگویند تعجب کرده بودیم اما شاید نمیتوانستیم به زبان انگلیسی توضیح بدهیم که ماست را چطور میخوريم. اينكه به آن شکر میزنیم و یا مربای آلبالو را با آن قاطی میکنیم.يا شايد هم همينطور ساده با كُلِره (كلوچه ى سنتى يا نان روغنى). وقتی همکلاسیِ رشتیمان اشاره کرد که صبحها ماست نمیخورد، همه یک جوری وراندازش کردند. وقتی هم معلم مهربانمان حرف بیگانه را تکمیل کرد و توضیح داد که اهالی شمال ماست را با غذا میخورند، سرهاى همه با خنده و تعجب روى چهره ى بقيه چرخيد.

اوایل دانشگاه فهمیدم که ماست نخوردن با صبحانه مخصوص شمال نیست و مردم جنوب و مرکز و شرق هم ماست را روی سفرهی شام و ناهار میگذارند. وقتی بو بردند که من ماستهای شام سلف را برای فرداصبحش نگه میدارم، بلند بلند خندیدند. آنها کم کم توانستند ماست را از فهرست صبحانهام خارج کنند اما هیچگاه نتوانستند راضیام کنند که با قرمهسبزی ماست بخورم.

مکعب مستطیل ماست را که ارزانترین مدل است و اولین بار چهار سال پیش در طبقهی دوم خانهای در حوالی متروی صادقیه کنار خورشت قیمه و سیبزمینی سرخکرده دیده بودم، برمیدارم و زیر نور بُران ساعت 10 صبح در کنار کارد و قاشق و پیاله و پنیر و نان بربری گرم روی سفره جلوی مهمان میگذارم و میگویم: «ما ماست رو واسه صبونه هم میخوریم».

سوم شخص مجرد...

ما را در سایت سوم شخص مجرد دنبال می‌کنید

برچسب: ماست و صبحانه,ماست صبحانه, نویسنده: بازدید: 111 تاريخ: جمعه 23 مهر 1395 ساعت: 21:40

صفحه بندی